Kada bi se ljudi pridržavali kur'anskih propisa i
Poslanikovih, s.a.v.s., uputstava ne bi šejtan mogao da rovari među njima, ne
bi bilo ovoliko svađa i prekidanja rodbinskih veza.
Šejtan je izgubio nadu da će biti obožavan od strane
klanjača, ali nije izgubio nadu da će uspjeti da zavadi vjernike, šireći među
njima neprijateljstvo. Svakoj strani šejtan ukrašava njegov postupak i daje mu
podršku u onome što čini, podstiče ga da ustraje u odbrani svog stava, pa makar
on bio i pogrešan. Rezultat toga je da se među njima širi neprijateljstvo i
razdor, što kasnije prerasta u neprijateljstvo, a ponekad u svađu i sukob.
Zbog velike štetnosti ovog stanja u društvu islam je
propisao obavezu mirenja zavađenih. To je Allah, dž.š., naredio u Kur'anu, pa
kaže: “Allaha se vi bojte i izgladite međusobne razmjerice!” (El-Enfal, 1.)
“Zaista su vjernici
braća, pa popravite odnose među njima.” (El-Hudžurat, 10.)
“Ako se dvije skupine vjernika sukobe, izmirite te ih…”
(El-Hudžurat, 9.)
Specifičnost i važnost misije mirenja zavađenih je u tome,
što je u toj situaciji čak dozvoljeno i slagati, kako bi se postigao cilj, a
poznato je da je laž jedan od najvećih grijeha.
Kolika nagrada se obećava za onoga ko pomiri zavađene
dovoljno govori činjenica da je to djelo bolje nego klanjanje
nafile/dobrovoljnog namaza, ili dijeljenja sadake, zbog velikih ciljeva koji se
time postižu u ponovnom uspostavljanju lijepih odnosa, čišćenju srca od
zavidnosti i netrpeljivosti, uzajamnom posjećivanju i održavanja rodbinskih
veza. Sve to čini zajednicu i društvo čvršćim, sretnijim i jačim.
Ebu Derda’, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s.,
rekao: “Hoćete li da vas obavijestim o djelu koje je bolje i vrijednije od
dobrovoljnog posta, namaza i sadaka? Ashabi rekoše: -Hoćemo. Poslanik, s.a.v.s.,
reče: “Pomiriti zavađene, jer svađa upropaštava vjeru.” (Ebu Davud i Ibn
Hibban)
Mirenje zavađenih se smatra vrstom sadake, jer Poslanik,
s.a.v.s., kaže: “Na svaku kost čovjek je dužan da svakodnevno daje sadaku a da
pomiriš dvojicu zavađenih i to je sadaka.” (Muttefekun alejhi)
Ummu Kulsum bint Ukbe, r.a., prenosi da je Poslanik,
s.a.v.s., rekao: “Nije lažljivac onaj koji želi da pomiri zavađene, pa time
želi postići dobro, ili kaže samo ono što je dobro.” (Muttefekun alejhi)
Čak je onome koji pokušava da pomiri dvojicu zavađenih
zabranjeno da kaže istinu ako će to još više pogoršati situaciju i povećati
razdor među njima. Onaj ko prenosi govor ljudi i time pravi smutnju zove se
nemmam, pa makar on pri tome govorio istinu, jer je prenošenje tuđih riječi
jedan od velikih grijeha i takav neće ući u Džennet, kao što je to spomenuto u
hadisu. U tom smislu Ibn Babevejh kaže: “Allah voli laž prilikom mirenja
zavađenih a ne voli istinu koja širi razdor i smutnju među ljudima.”
Ko pokuša da pomiri zavađene ljude mora u svom poslu biti
potpuno iskren i to raditi radi Allaha, dž.š., a ne očekivati da ga ljudi
hvale, niti da se dive tom njegovom činu. U takvoj situaciji šejtan može da se
umiješa u njegov nijjet i pokvari mu to djelo. Za iskrenost u tom poslu Allah,
dž.š., obećava veliku nagradu, pa kaže: „osim kad zapovjedi da se milostinja
dijeli ili dobročinstvo čini, ili da se među svijet sloga uspostavi. a ko to
čini Allahovo zadovoljstvo tražeći- takvome ćemo nagradu golemu dati!“ (sura
En-Nisa’, 114)
Onaj ko želi da pomiri zavađene mora odabrati odgovarajuće
vrijeme i zgodnu priliku, kada su zavađeni prisebni i postoji optimalna
mogućnost da se presaberu i uvide svoju grešku, kako bi se povratili ispravnom
putu.
Sehl ibn Sad priča da su se stanovnici zaseoka Kuba
posvađali toliku da su se počeli gađati kamenicama. Kada Poslanik, s.a.v.s.,
obaviješten o tome, rekao je ashabima: “Hajdemo tamo da ih izmirimo.” (Buhari)
Poslanik, s.a.v.s., kaže: “Ništa bolje čovjek ne može
uraditi od namaza, mirenja zavađenih i lijepog ponašanja.” (sahih)
Onaj koji miri zavađene treba da koristi najljepše riječi u
komunikaciji sa zavađenima, podsjeti ih na prolaznost dunjaluka i bezvrijednost
razloga njihove zavađenosti. Također ih treba podsjetiti da se njihova dobra
djela ne izlažu Allahu, dž.š., sve dok se njih dvojica ne izmire.
To potvrđuje hadis koji prenosi Ebu Hurejre, r.a., da je
Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Džennetska vrata se otvaraju ponedjeljkom i
četvrtkom i praštaju se grijesi svakom onome ko Allahu ne pripisuje druga, osim
onog čovjeka koji je u zavadi sa svojim bratom muslimanom. Allah, dž.š., kaže:
„Ostavite ovu dvojicu dok se ne pomire, ostavite ovu dvojicu dok se ne pomire,
ostavite ovu dvojicu dok se ne pomire!” (Muslim)
Situacija zavađenih je još gora ako su oni rođaci pa time
dođe do prekidanja rodbinskih veza, jer onaj ko prekida rodbinske veze neće ući
u Džennet, kao što to Poslanik, s.a.v.s., u hadisu naglašava.
Ako bi neko od zavađenih pravdao se time što se on zakleo da
neće s tom osobom više komunicirati, treba ga podsjetiti da je Poslanik,
s.a.v.s., rekao: „Ko se zakune nekom zakletvom, pa uvidi da je uraditi nešto
mimo toga bolje, neka odustane od svoje zakletve i neka izvrši iskup svoje
zakletve.“ (Muslim)
Enes, r.a., je rekao: “Ko pomiri dvojicu zavađenih Allah,
dž.š., će mu za svaku riječ dati nagradu kao da je oslobodio roba.”
Evza'i kaže: „Nema Allahu, dž.š., dražeg koraka od koraka
onoga koji želi da pomiri dvojicu zavađenih. Ko pomiri dvojicu zavađenih Allah,
dž.š., će ga zaštititi od džehennemske vatre.“
Mnogi koji rade na pomirenju ljudi nemaju uspjeha jer
mijenjaju govor i izvrću vijesti, a na njemu je da govori ono za šta zna da je
dobro, a da šuti o onom za što zna da nije dobro. Onaj koji pomiruje ljude
treba da zna da se zlo ne gasi zlom kao što se vatra ne gasi vatrom nego se
gasi dobrim i loše se ne umanjuje osim sa dobrim, pa zbog toga zavađene strane
trebaju da odustanu od nekih svojih prava. Onaj koji pomiruje ljude treba da
zna da duše teže ka škrtosti što zahtjeva ulaganje truda i veliko strpljenje
ispunjavajući Allahovu naredbu:
“A nagodba je najbolji način – ta ljudi su stvoreni lakomi!
I ako vi budete lijepo postupali i Allaha se bojali – pa, Allah dobro zna ono
što radite.“ (En-Nisa, 128)
Nasuprot ovim škrtim dušama, one koji pomiruju ljude Islam
priznaje zbog toga što oni troše svoje vrijeme, imetak i ugled tako što im se
iz zekata izdvaja jedan dio. Kaže Allah dž.š.:
“Zekat pripada samo siromasima i nevoljnicima, i onima koji
ga skupljaju, i onima čija srca treba pridobiti, i za otkup iz ropstva, i
prezaduženima, i u svrhe na Allahovom putu, i putniku. Allah je odredio tako! –
A Allah sve zna i mudar je.“ (Et-Tevbe, 60)
Prezaduženih postoje dvije vrste:
– Prezaduženi zbog izmirivanja ljudi.
– Onaj ko sam sebe zaduži pa mu bude teško vratiti, njemu se
da kako bi vratio dug.
I na kraju svakom onom ko pomiruje ljude neka vodilja budu
riječi Allahovog Poslanika, Šu’ajba, alejhi selam:
“O narode moj“ – govorio je on – ‘shvatite da je meni jasno
ko je Gospodar moj i da mi je On dao svega u obilju. Ja ne želim činiti ono što
vama zabranjujem; jedino želim učiniti dobro koliko mogu, a uspjeh moj zavisi
samo od Allaha; u Njega se uzdam i Njemu se obraćam.’“ (Hud, 88)
Nema komentara:
Objavi komentar