Kada umrlog stave u mezar,
kabur će ga stisnuti i od tog stiska se neće moći spasiti niko, svejedno bio
star ili mlad, dobar ili griješnik. Nakon stiska, kada se kabur povrati u
prvobitno stanje osjetit ćeš nečije prisustvo. Tako u sobi kada spavaš i kada se
probudiš u mrkloj tami, ako se neko nalazi pored tebe osjeti se nekako, osjeti
čovjek da je neko prisutan. Pa ćeš nakon toga vidjeti nekoliko očiju kako te
gledaju…
To
su Munkir i Nekir – dva meleka koji će doći svima nama… Doći će sa posebnom
zadužbinom, posebnom, od koje zavisi nas završetak, ali za koji smo se trebali
pripremati još na dunjaluku. Munkir i Nekir – kako stoji u opisu da su to
meleki tamnozelenog izgleda, tamnih lica, duge kose, njihov glas je poput glasa
grmljavine, iz očiju im svjetli kao što svjetli svjetlica, imaju duge zube,
velike zube i velike noge… Kažu učenjaci Ibn Kesir i drugi, da se pojave među
ljudima, da dođu u neko naselje, selo ili grad, ljudi bi se prestravili od
njih, ljudi bi umirali od straha…
Kako
li će biti moje i tvoje stanje kad nama samima dođu? Nemamo nikoga kod sebe… ja
sam u svome kaburu, ti sam u svome kaburu. Sami, bez pomagaća, nemaš snage,
nemaš nikog ko će ti pomoći. I dođu ti takva dva meleka, stravičnog izgleda od
kojih će se zasigurno prestraviti. Dolaze zbog posebne zadužbine, dolaze da nam
dostave određena pitanja, i to će biti ta kaburska patnja, kaburski ispiti,
kabursko iskušenje, kao što Allahov Poslanik, alejhi salatu ve selam, kaže u
hadisu Esme, radijallahu anha, kako bilježe Buharija i Muslim: “Ovoga
momenta sam vidio sve što mi nije pokazao do sada, čak sam vidio džennet i
džehennem i objavljeno mi je da ćete vi biti iskušavani u svojim kaburovima,
kušnja koja će biti slična kušnji Mesihom Dedždžalom. Biće upitan svako od vas:
“Šta znaš o ovom čovjeku?” Vjernik- mu’min – će odgovoriti: “To je Muhammed,
Allahov Poslanik. Došao nam je sa jasnim dokazima i upitom, a mi smo mu se
odazvali i slijedili ga. On je Muhammed (tri puta).” Zatim će mu se reči:
“Mirno spavaj, mi smo znali da si ti čvrsto vjerovao u njega.” A što se tiče
munafika i nesigurnog, on će reći: “Ne znam, čuo sam ljude kako nešto
izgovaraju pa sam i ja izgovorio.”Zatim će, u slučaju vjernika,
glasnik s nebesa reći: ‘’Istinu je rekao, Moj rob! Ogrnite ga
džennetskom odjećom i otvorite mu džennetsku kapiju.’’ On će
osjetiti miris dženneta i kabur će mu se proširiti dokle pogled dopire. A kada
se bude radilo o nevjerniku, bit će rećeno: “Odjenite mu džehennemsku odjeću i
otvorite mu kapije džehennema!’’ On će osjetiti smrad i žestinu
džehennema, a zatim će mu se stjesniti u kaburu toliko da će mu udovi preći s
jedne na drugu stranu, a meleki će ga maljevima udarati.
Kabur
je iskušenje i obračun, i život u njemu je ili užitak ili teška kazna. Čovjek
umire na onome na čemu je i živio, a tako će biti i proživljen. A onda će jedna
skupina u džennet, a druga u džehennem. Kaburska kazna i nagrada potvrđeni su
Ku’ranom i sunnetom. Na to aludira i sljedeći ajet: ‘’Oni će se ujutro i naveče u vatri
pržiti, a kada nastupi Čas: ‘’Uvedite faraonove ljude u patnju najtežu!’’
(El-Mu’min, 46.) To znači da se faraonova i duše njegovih sljedbenika, izlažu
patnji džehennemskoj jutrom i večerom sve do Sudnjega dana. A na Sudnjem danu
će se njihove duše spojiti s tijelima u džehennemskoj vatri.
Ako
uporediš kabur sa bilo čim drugim, vidjećeš da nema ništa strašnije od njega.
Prenosi se da je hazreti Osman r.a., kada bi stani pored nečijeg kabura, toliko
plakao da bi mu se brada natopila suzama, pa su mu ljudi govorili: ‘’Čudno je
to, kad ti se spomenu džennet i džhennem, ti ne plačeš, a kad ti se spomene
kabur, ti plačeš?’’ Odgovorio je: ‘’Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem,
rekao je: ‘’Kabur je prva ahiretska stanica, i ako se čovjek tu spasi, onda je
ono što nakon toga slijedi sve lakše. A ako se tu ne spasi, onda je ono što
slijedi sve teže.’’
Postoje
mnogobrojne predaje o grijesima zbog kojih će onaj ko ih je činio trpiti kaznu
u kaburu, a mi ćemo spomenuti neke: prenošenje tuđih riječi, ogovaranje,
nečuvanje od mokraće, klanjanje namaza bez prethodne potpune čistoće,
ostavljanje namaza i nemaran odnos prema njemu, laž, zanemarivanje obaveze
zekata, blud, krađa, izdaja, širenje smutnje među muslimanima, uzimanje kamate,
odbijanje pomoći obespravljenom, konzumiranje alkohola, bespravno ubistvo i
drugo.
Ebu
Hurejre r.a. prenosi da je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ‘’Kada
neko od vas bude na tešehudu (zadnjem sjedenju u namazu) neka traži utočište
kod Allaha od četvero: Gospodaru utječem ti se od džehennemske vatre, od
kaburskog azaba, od iskušenja života i smrti i od zla i smutnje mesiha Dedžala.’’
(Allahumme
inni e’uzu bike min’azabi-l-kabri ve min’azabi džehenneme ve min
fitneti-l-mahja ve-l-memati ve min šerri fitneti-l-mesihi-d-dedžali)
(Buharija i Muslim)
Također od Beraa ibn Aziba prenosi se da je rekao: “Išli
smo s Božijim Poslanikom, a.s., na dženazu jednom ensariji, i kada smo stigli
do kabura i ukopali ga, Božiji Poslanik, a.s., sjeo je, a sjeli smo i mi oko
njega mirno kao da su na našim glavama ptice. U svojoj ruci je držao štap stružući
po zemlji s njim, pa je podigao glavu i rekao dva ili tri puta: ‘Utječite
se Allahu, dž.š., od kaburske patnje’, a zatim je nastavio: ‘Doista, kada
rob vjernik bude pri kraju dunjaluka, a na prijelazu na ahiret, dolaze mu
meleki s neba bijelih lica kao da su im lica poput sunca. Sa sobom nose kefine
i balzame iz Dženneta i sjednu oko njega dokle dopire pogled. Zatim dolazi
Melek smrti i sjeda pored njegove glave pa kaže: ‘ O ti dobra dušo, izađi uz
Allahov oprost i zadovoljstvo.” Rekao je zatim: ‘ I ona izađe, kao
što kap vode izađe iz čaše kad je neko pije, i meleci je ne zadrže u svojim
rukama ni koliko iznosi treptaj oka, a da je ne stave u te kefine i balzame, pa
iz nje izađe najljepši miris msika koji se može naći na dunjaluku, i onda se
zapute ka nebu.’ I ne prođu ni pored jedne skupine meleka, a da meleci ne
upitaju: ‘Ko je ova dobra duša?’ Pa odgovore: ‘Taj i taj’, nazivajući ga
najljepšim imenima kojim su ga nazivali na dunjaluku, i tako sve dok ne stigne
do sedmog neba, pa im Allah, dž.š., kaže:‘Upišite ovog mog roba u Ilijun
(Knjiga dobrih) i vratite ga u zemlju, Ja sam ih stvorio od zemlje, u nju ću ih
vratiti i iz nje ću ih drugi put oživiti.” Poslanik nastavi: ‘Zatim se
njegova duša vrati u njegovo tijelo i dolaze mu dva meleka koja sjednu pored
njega, pa ga pitaju:
‘Ko je tvoj Gospodar?’
On će odgovorit: ‘Allah, dž.š.’
Zatim će ga upitati: ‘Koja je tvoja vjera?’
On će reći: ‘Moja vjera je Islam.’
Zatim će ga pitati: ‘ Ko je onaj čovjek što vam je poslan?’
Reći će: ‘ To je Allahov Poslanik, a.s.’
Ponovo će ga upitati: ‘Kako znaš?’
Reći će: ‘ Učio sam Kur'an, pa sam čvrsto u njega vjerovao.’
On će odgovorit: ‘Allah, dž.š.’
Zatim će ga upitati: ‘Koja je tvoja vjera?’
On će reći: ‘Moja vjera je Islam.’
Zatim će ga pitati: ‘ Ko je onaj čovjek što vam je poslan?’
Reći će: ‘ To je Allahov Poslanik, a.s.’
Ponovo će ga upitati: ‘Kako znaš?’
Reći će: ‘ Učio sam Kur'an, pa sam čvrsto u njega vjerovao.’
Zatim će čuti glas s neba koji će ih zovnuti i reći: ‘ Moj
je rob čvrsto vjerovao, opromite ga iz Dženneta, obucite ga odjećom iz Dženneta
i otvorite mu vrata u Džennet.” Rekao je zatim Poslanik: ‘ Pa mu dolaze
preljepi mirisi iz Dženneta, kabur mu se proširi dokle pogled dopire, i dođe mu
čovjek lijepog lica, lijepe odjeće i ljepog mirisa, pa mu kaže: ‘Raduj se onom
što ćete razveseliti, ovo je dan koji ti je obećan.’ On će reći: ‘ Ko si ti?
Tvoje je lice lice koje dolazi s dobrim.’ On će mu dogovriti: ‘Ja sam tvoja
dobra djela.’ Ćovjek će reći: Gospodaru, učini da bude Sudnji dan, da se vratim
svojoj porodici i svom imetku.’ Poslanik zatim nastavlja: ‘ A kad
bude nevjernik pri kraju dunjaluka a blizu ahireta, dolaze mu meleki s neba
crnih lica noseći sa sobom najgrublje platno i sjednu oko njega dokle pogled
dopire, a potom dolazi Melek smrti i sjedne pored njegove glave pa kaže: ‘ O ti
zla dušo, izađi u Allahovu srdžbu i gnjev.’ Zatim mu čupaju dušu kao što se
čupaju grebeni kroz mokru vunu, i kada je izvade, ne zadrže je kod sebe ni
treptaj oka, a da je ne stave u grubo paltno, pa izlazi iz nje najgori miris
lešine koji se može naći na Zemlji. Zatim se zapute ka nebu, i ne prođu ni
pored jedne skupine meleka a da ih ne upita: ‘Ko je ova zla duša?’ Oni im
kažu: ‘ Taj i taj’, nazivajući ga najgorim imenima kojima su ga nazvali na
dunjaluku, i tako sve dok ne dođu do zemaljskog neba, pa zatraže da im se
otvori i ne bude im otvoreno.’ Zatim nam je Poslanik, a.s., proučio oavj
ajet: ‘Onima koji dokaze Naše budu poricali i prema njima se budu oholo
odnosili – kapije nebeske neće se otvoriti, i prije će debelo uže kroz iglene
uši proći nego što će oni u Džennet ući. Eto tako ćemo Mi grešnike kazniti.’
(El-E'raf, 40.) Potom će Allah reći: ‘Upišite ga u Sidždžin (Knjiga
loših djela) na zemlji, i njegova će duša biti odbačena.” Tada je
Poslanik, a.s., proučio ovaj ajet: ‘…a onaj ko bude smatrao da Allahu ima
iko ravan – bit će kao onaj koji je s neba pao i koga su ptice razgrabile, ili
kao onaj koga je vjetar u daleki predio odnio.’ (El-Hadždž, 31.) Potom
njegova duša bude vraćena u tijelo, pa mu dolaze dva meleka i posade ga da
sjedi, te ga pitaju:
‘Ko je tvoj gospodar?’
On će odgovorit: ‘Ah, ah ne znam’
Zatim će ga upitati: ‘Koja je tvoja vjera?’
On će reći: ‘Ah, ah ne znam.’
On će odgovorit: ‘Ah, ah ne znam’
Zatim će ga upitati: ‘Koja je tvoja vjera?’
On će reći: ‘Ah, ah ne znam.’
Tada će čuti glas koji će ih pozvati i reci: ‘Moj
rob je poricao, opremite ga iz Džehennema i otvorite mu vrata u Džehennem.’ Tada
će do njega dopirati njegova vrelina i žestina, a kabur će mu se stisnjeti tako
da će mu jedna rebra kroz druga prolaziti. Doći će mu čovjek ružnog lica, ružne
odjeće i užasnog mirisa, pa će mu reći: ‘Raduj se onom što će te ožalostiti,
ovo je tvoj dan koji ti je obećan.’ On će upitati: “Ko si ti, pa mi dolaziš sa
zlom?’ Ovaj ćeodgovorit: ‘Ja sam tvoja loša djela.’ Zli čovjek će reći: ‘O
Gospodaru, ne učini da bude Sudnji dan.’ “
Ovaj dugi, ali jako bitan hadis otkriva nam neke stvari s
onoga svijeta i otkriva nam ulogu meleka, kad je riječ o čovjeku, od trenutka
izlaska duše iz tijela pa do njenog ispitivanja od dvojice meleka u kaburu. a
kabur je prvo boravište čovjeka na onom svijetu, i u njemu će čovjek znati
svoje krajnje boravište: ili Džennet ili Džehennem.
Božiji Poslanik, a.s., kaže u hadisu: “ Dosita će ovaj
ummet biti iskušan u kaburu, pa ako vjernik uđe u kabur, preuzmu ga njegovi
čuvari i dođe mu melek pun prijekora, pa ga pita: ‘Šta si govorio za ovog
čovjeka?’ Vjernik će odgovorit: ‘On je Allahov poslanik i rob.’ Melek će reći:
‘Pogledaj u svoje mjesto koje ti je bilo pripremljeno u Vatri, pa te Allah
izbavio iz njega, a mjesto koje vidiš u Vatri nadomjestio ti je mjestom koje
vidiš u Džennetu. ‘ Vjernik će vidjeti oba mjesta i povikat će: ‘ Pustite me da
obradujem porodicu.’ Bit će mu rečeno: ‘ Smiri se.’ A licemjer će sjediti kad
ga prihvate njegovi čuvari, i bit će mu rečeno: “Šta si ti govorio o ovom
čovjeku?’ Reći će: “Ne znam, govorio sam kao ostali ljudi.’ Reći će mu se:
“Nisi znao, ovo je mjesto koje je bilo tvoje u Džennetu, pa ga je Allah izmjenio
mjestom u Vatri.”
A u drugom Hadisu Allahov Poslanik, a.s., veli: “Svaki
će rob biti proživljen u kaburu onako kako je umro: ako je bio vjernik, bit će
proživljen kao takav, a ako je bio licemjer, bit će proživljen u licemjerstvu.”
Nema komentara:
Objavi komentar