Nusajrije, tj. alevije (kojima pripada sirijski predsjednik
Bašar el-Asad i njegov režim) su batinijsko-šiitska sekta koju je osnovao
Muhammed ibn Nusajr El-Basri (umro 270. h.g). Osnivač sekte se proglasio
Božijim poslanikom kome dolazi objava. Oni obožavaju Aliju ibn Ebi-Taliba,
radijallahu anhu, i vjeruju u panteizam (sjedinjavanje Allaha sa stvorenjima),
smatrajući da je Alija, radijallahu anhu, posljednja osoba s kojom se sjedinio
Allah. Pored ovoga kažu da je Alija, radijallahu anhu, bio živ prije stvaranja
nebesa i Zemlje i da je Alija, radijallahu anhu, stvorio poslanika Muhammeda,
sallallahu alejhi ve sellem, a Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, Selmana
El-Farisija, a da je Selman stvorio pet jetima: El-Mikdada ibn el-Esveda,
Ebu-Zerra el-Gaffariju, Osmana ibn Mazuna, Abdullaha ibn Revvahu i Kanbera ibn
Kadana. Svaki od njih ima svoju ulogu. El-Mikdad je gospodar ljudi, njihov
stvoritelj i upravlja gromovima. Ebu-Zerr upravlja kretanjem planeta i
zvijezda. Abdullah ibn Revvaha upravlja vjetrovima i uzima duše ljudima. Osman
upravlja čovjekovim stomakom, temperaturom i bolestima. Kanber ibn Kadan
udahnjuje dušu u tijelo.
Pripadnici
ove sekte imaju noć u kojoj čine razvrat. Oni slave i piju vino, veličaju
vinovu lozu, jer se od nje pravi vino kojeg oni nazivaju “svjetlom”, i ne
dozvoljavaju sječu iste.
Islamski učenjaci su jednoglasni u mišljenju da su nusajrije
(alevije) nevjernici (otpadnici od islama) – oni niti su muslimani, niti židovi
niti kršćani. Sa njima nije dozvoljeno sklapati brakove, a ono što zakolju nije
dozvoljeno jesti. Njihovim umrlim se ne može klanjati dženaza, te se ne mogu
ukopavati u muslimansko groblje.
Nemaju džamije, već klanjaju po kućama. Oni klanjaju pet dnevnih
namaza, ali drugačije od ostalih muslimana jer se njihovo klanjanje razlikuje
po broju rekata i po tome što u njihovom namazu nema sedžde. Za namaz su im
ključna sljedeća imena: Alija, Hasan, Husejn, Muhsin i Fatima. Muhsin je
skrivena tajna pod kojim podrazumijevaju navodno nedonošće koje je pobacila
Fatima. Umjesto kupanja zbog nečistoće i uzimanja abdesta, po njima je dovoljno
da se izgovore ova imena.
Ne klanjaju džumu i ne pridržavaju se propisa o čistoći jer je
čistoća za njih: neprijateljstvo prema unutrašnjem znanju.
Imaju mise slične kršćanskim misama. Ne priznaju hadždž i tvrde
da je odlazak u Mekku i obavljanje hadždža čin nevjerstva i idolopoklonstva. Ne
priznaju Šerijatom propisani zekat. Za njih je zekat simbol Selmanove ličnosti.
Oni svojim vođama plaćaju neku vrstu poreza koja iznosi petinu od onoga što se
posjeduje. Džihad za njih predstavlja zasipanje kletvama protivnika i onih koji
otkrivaju tajne. Njihov post se sastoji u neprimicanju ženama tokom Ramazana i
u čuvanju tajni vezanih za trideset muškaraca i trideset žena. Nusajrije moraju
ispoljavati iskrenost i naklonost prema nusajrijskoj porodici i mržnju prema
njenim protivnicima. Žestoko mrze neke ashabe, a Ebu Bekra, Omera i Osmana,
radijallahu anhum, proklinju pri spominjanju njihovih imena. Smatraju da akida
(vjerovanje) ima svoj unutrašnji i vanjski smisao i da jedino oni poznaju
unutrašnji smisao tajni. Oni vjeruju u transmigracionizam (seobu duše iz tijela
u tijelo).
Alevije (nusajrije) Aliju, radijallahu anhu, smatraju bogom i
tvrde da je njegovo pojavljivanje duhovno u fizičkom prolaznom tijelu kao što
je bila pojava Džibrila u liku pojedinih osoba. Posebnu naklonost i ljubav
izražavaju prema ubici imama Alija, Abdurrahmanu ibn Muldžemu, izgovarajući pri
spominjanju njegova imena “radijallahu anhu” (Neka je Allah sa njim
zadovoljan!) i tvrdeći da je on njegovim ubistvom božansku prirodu oslobodio
okova ljudske prirode. Zato smatraju griješnicima one koji prilikom spominjanja
imena Abdurrahmana ibn Muldžema izgovaraju “la'anahullah!” (Allah ga prokleo!).
Neki od njih smatraju da Alija, nakon što se oslobodio okova tijela, prebiva u
oblacima. Oni također vjeruju da je grom njegov glas, a sijevanje munje njegov
bič.
Nusajrije
nastanjuju brdovitu oblast u okolini Latakije. U posljednje vrijeme su se
proširili i po okolnim sirijskim gradovima. Prilično veliki broj nusajrija živi
i u zapadnoj Anadoliji. Tamošnja zajednica nusajrija je poznata pod imenima
“tahtadžije” i “hatabije”. Nusajrije koje žive u istočnoj Anadoliji su poznate
pod imenom “kizilbašije”. Nusajrije iz ostalih dijelova Turske i Albanije su
poznate pod imenom “bektašije”. Neke nusajrije žive u Libanu i Palestini, a
neke u Perziji i Turkistanu gdje su poznati pod imenom “ali ilahijje”.
Izvor: Put vjernika
Nema komentara:
Objavi komentar