Zekat je obaveza svakog muslimana, razumnog,
slobodnog, punoljetnog, koji je upoznat sa propisima o zekatu, makar da zna
samo za stav islama prema zekatu, a za što je dovoljno da osoba živi u
muslimanskoj sredini. Zekat nije obaveza za malo dijete, roba, osobu koja živi
u neislamskoj sredini i koja nije upućena i ne zna ništa o ovoj obavezi.
Uvjet pod kojim ova obaveza biva stavljena
nekome u dužnost jeste da osoba posjeduje nisab (Nisab je određena količina
imovine utvrđena na osnovu šerijatskih izvora, a što je osnova za davanje
zekata) tokom cijele jedne godine, a da nije dužna nekome ko od nje potražuje
taj dug. Isti je slučaj i ako je riječ o dugu koji se mora izvršiti u ime
Allaha dž.š. i nije pravo ljudi već Allahovo. Takav je zekat, a njega potražuje
ovlaštena osoba, što je bila praksa u vrijeme Poslanika a.s., Ebu Bekra i
Omera. Ili, pak, ako se radi o dugu prema nekoj osobi, kao što je, recimo, mehr
mu'edždžel za slučaj rastave braka. Istina, to ne oslobađa od obaveze davanja
zekata.
Prolazak jedne godine od kako se nalazi nisab
u posjedu je uvjet da bi zekat bio obaveza. Ovdje se radi o lunarnoj godini.
Nazvana je havl, zato što se u godini dese mnoge promjene i zbog promjene
godišnjih doba (a to sadrži značenje ove riječi – op. prev.) Ebu Davud navodi u
svome Sunenu hadis o čijem se stupnju nije izjasnio, a u kojem Poslanik a.s.
kaže: “Nema zekata na onu imovinu koja nije bila u posjedu cijelu jednu
godinu.”
Također se uvjetuje da u ovoj imovini nema
ničega što je osnovna potreba osobe koja daje zekat, a što održava ljudski
život, kao što su sredstva za izdržavanje, sredstva za stanovanje, nužna odjeća
kojom se štiti od vrućine i hladnoće, profesionalna oruđa i alat, namještaj i
pokućstvo, naučna literatura i knjige i drugo što spada u osnovne ljudske
potrebe.
Zekat se ne daje na imovinu koja je zalog kod
neke osobe. Na nju ne daje zekat ni osoba kod koje se nalazi zalog, zbog
činjenice da nije pravi vlasnik, niti osoba koja ju je založila, zbog činjenice
da se ne može koristiti njome. Kada osoba koja je dala imovinu u zalog vrati u
svoj posjed tu svoju imovinu, neće davati zekat za protekle godine.
Zekat ne daje zadužena osoba koja ima kod
sebe imovine onoliko kolika je potražnja za dug. Ako ima preko toga i iznosi
nisab, dat će zekat na tu imovinu. Zaduživanje u toku godine u kojoj se
posjeduje nisab je isto kao i gubitak te imovine, jer je dug činjenica koja
sprečava da se računa početak godine, pa tako sprečava i računanje trajanja
godine. Ako osoba ima kod sebe dirheme, dinare, trgovačku robu i stoku, pa se
zaduži, taj dug se zaračunava i pokriva dirhemima i dinarima, zatim trgovačkom
robom i, na kraju, stokom. Stoka je ovdje označena s arapskom riječi sevaim,
što je množina riječi saimetun, a označava onu stoku koja se veći dio godine
hrani na pašnjacima. (Reddul-muhtar, II/8.)
Zekat se ne daje na izgubljenu imovinu, koju
osoba pronađe nakon nekoliko godina, niti na imovinu koja padne u more, pa se
izvadi nakon nekoliko godina. Također, zekat se ne daje na imovinu koja je
osobi neko uzurpirao, a ona nema argumenata za to. Ali, ako postoje dokazi o
vlasništvu te imovine, zekat je obavezan i na proteklo vrijeme, nakon
preuzimanja od uzutpatora. Izuzetak od ovoga pravila je situacija kada je
uzurpirana stoka koja se hrani na pašnjacima, jer se nije ostvario bitan uvjet,
napasanje stoke, čak i ako bi uzurpator potvrdio da je stoka napasana.(
Reddul-muhtar, II/9.)
Zekat nije obavezan na zakopanu imovinu na
otvorenom prostoru, ako neko zaboravi mjesto zakopavanja, pa se poslije sjeti,
jer se otvoreni prostor ne smatra zaštićenim mjestom. Što se, pak, tiče
zakopane imovine u vlastitoj ili tuĐoj kući, tada postoji obaveza davanja
zekata na nju, jer je dolazak do te imovine moguć i lahak.
Također, nema obaveze davanja zekata na
posuđeni novac koji negira dužnik, i gdje ne postoje dokazi o dugu, a kasnije
davalac duga dođe do argumenata pomoću kojih će vratiti svoju imovinu. Također,
nema obaveze davanja zekata u nepravedno konfiskovanoj imovini, koja se vrati
nakon dugo godina, zbog nemogućnosti njene oplodnje i razvijanja. Osnova za sve
to je hadis kojeg prenosi Ali r.a., a koji glasi: “Zekat se ne daje na
nedostupnu imovinu." (U El-Hidaji se ovaj hadis pripisuje Aliji, r.a.
To navodi Sebt ibn El-Dževzi, prenoseći od Osmana i Ibn Omera, kao što se
navodi u Šerhun-nikabe od Mula Alija El-Karija)
Zekat je ibadet vezan za imovinu, pa nije valjan
ako se izdvaja iz imovine koja je stečena na nedozvoljen, haram način, niti je
obaveza dati iz takve imovine zekat. Allah dž.š. kaže: “O vjernici,
udjeljujte od lijepih stvari koje stičete i od onoga što vam Mi iz zemlje
dajemo, ne izdvajajte ono što ne vrijedi da biste to udijelili – kad ni vi sami
to ne biste primili osim zatvorenih očiju. I znajte da Allah nije ni o kome
ovisan i da je hvale dostojan.” (Sura El-Bekare, 267)
Od Ebu Hurejre r.a. se prenosi da je Allahov
dž.š. Poslanik a.s. rekao: “Ko da sadaku koja iznosi vrijednost jedne datule,
stečene na halal način, a Allah dž.š i ne prima ništa drugo osim onoga što je
stečeno na dozvoljen, halal način, Allah će je uzeti u Svoju ruku, a zatim će
je gajiti za njenog vlasnika, kao što neko od vas gaji i brine se o malom
ždrijebetu, sve dok ne postane kao brdo.” (Buharijin Sahih, O zekatu, 1410.)
Značenje riječi "tajjib" jeste
halal, jer je to atribut kakva treba zarada da bude. Zarada je ili dozvoljena
ili nedozvoljena.
Zekat je obavezan samo u onoj vrsti imovine
koja se unapređuje i plodi. To je ona imovina koja se ulaže i skladišti do onog
momenta kada se može ukazati potreba za njom, ili ona koju je moguće
unaprijediti, kao zlato, srebro, vrijednosni papiri. Stoga, nema zekata u
biserima i draguljima koliko god da im je vrijednost velika, osim ako su
trgovačka roba.
Izvršenje zekata je dužnost koja se mora
odmah izvršiti i ne smije se odlagati za vrijeme u kojem se može izvršiti. Kada
neko ne bi dao zekat sve do prolaska dvije godine, učinio bi loše djelo i
grijeh, jer je suština u tome da se usmjeri siromahu, kako bi zadovoljio neke
svoje potrebe. Stoga je zekat obaveza s kojom se mora požuriti. Kada ne bi bila
dužnost koja se mora izvršiti bez odlaganja, ne bi postigla svoj efekat.
Izvor: Akos.ba
Nema komentara:
Objavi komentar